عایق رطوبتی

جایگزین ایزوگام با قیرپلیمری

عایق قیر پلیمری ، عایق سرویسهای بهداشتی ، عایق ارزانتر از ایزوگام ، عایق پشت بام ، عایق پلیمری کشسان عایق رطوبتی عایق پلیمری

جایگزینی برای ایزوگام چیست؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، جایگزینی برای ایزوگام به نام عایق نانو پلیمر استفاده می‌شود. اگرچه ایزوگام یک عایق رطوبتی پلیمری بر پایه قیر است که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معایب و قیمت بالای آن باعث شده است که همه به دنبال بهترین جایگزین برای ایزوگام باشند. یکی از جدیدترین روش‌های عایق‌کاری بدون ایزوگام روشی برای عایق‌کاری سقف است که هزینه را صرفه‌جویی می‌کند.

فهرست:

 

جایگزین ایزوگام چیست؟

عایق کاری پشت بام بدون ایزوگام یکی از جدیدترین روش ها برای عایق پشت بام است که در هزینه ها صرفه جویی می کند.

جایگزین های جدیدتری برای عایق ایزوگام وجود دارد

در گذشته قیر و قیر برای عایق کاری رایج بود. هر جایی که نیاز به عایق بود از قیر استفاده می کردند. قیر مشکلات زیادی داشت، از جمله عمر بسیار کوتاه، جذب نور به دلیل رنگ تیره و مایع شدن در دمای بالا. نصب آن نیز بسیار دشوار بود و به مهارت و تجربه نیاز داشت. علاوه بر این، اگر بیش از یک نقطه خاص گرم شود، قطران می سوزد و خاصیت عایق خود را از دست می دهد. با گذشت زمان، ایزوگام وارد صنعت شد.

ایزوگام از ترکیب قیر با الیاف مصنوعی ساخته می شود و ترکیب آن شامل قیر صنعتی، پلی پروپیلن، فایبرگلاس، پودر تالک، نوار و چسب، پلی اتیلن و فویل آلومینیوم می باشد. ایزوگام نیز مشکلات خود را دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. اما در نهایت مواد نانو پلیمری وارد صنعت شدند و به دلیل هزینه کم، نصب آسان و دوام بالا، جایگزین عایق های قدیمی در عصر جدید شدند.

 

روش عایق کاری با استفاده از ایزوگام

ابتدا پکیج های ایزوگام که به صورت رول موجود هستند در کنار هم قرار می گیرند. سپس رول به تدریج باز می شود. علامت های استاندارد در فواصل مساوی روی ایزوگام قرار می گیرند. این فاصله به عنوان یک نشانگر در گرم کردن ایزوگام در هر مرحله استفاده می شود. با حوصله و پشتکار هر قسمت به تدریج گرمامی شود و تار و ترکیبات داخلی ایزوگام باز می شود و امکان چسبیدن ایزوگام به قطعه مورد نظر فراهم می شود. این فرآیند به اندازه ای تکرار می شود که تمام سطح قسمت مورد نظر را به طور کامل پوشش دهد.

در نهایت، مرز بین ایزوگام دوباره گرم می شود تا از نفوذ آب از شکاف ها جلوگیری شود. گاهی اوقات از ایزوگام در چندین لایه برای اطمینان از عایق بودن کامل قطعه استفاده می شود.

ویژگی ایزوگام مرغوب:

ویژگی‌های یک ایزوگام مرغوب شامل داشتن قطر بالای ۴ میلیمتر و استفاده از الیاف وارداتی در ترکیب آن است. همچنین، لایه رویی آن باید از فویل آلومینیوم تشکیل شده باشد تا نور را منعکس نماید.

معایب ایزوگام که باید بدانید:

ایزوگام، عایق‌هایی هستند که استفاده می‌شوند تا سطح یک ساختمان را در برابر گرما، سرما و صدا محافظت کنند. اما در ادامه به برخی از معایب ایزوگام که باید در نظر داشته باشید، اشاره می‌کنم:

1. هزینه اقتصادی زیاد: ایزوگام‌های با کیفیت بالا هزینه بالایی دارند. از طرفی، نوعی ایزوگام نامرغوب و با کیفیت پایین با قطر کمتر از ۳ میلیمتر و بدون نشان استاندارد و روکش آلومینیوم نیز وجود دارد.

2. کوتاه مدت بودن عمر: در بهترین شرایط و با استفاده از ایزوگام با کیفیت بالا، طول عمر آن تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است و این طول عمر در مناطق مرطوب و با بارندگی به نصف می‌رسد.

3. نیاز به تعمیر و ترمیم: طول عمر ایزوگام به مرحله تعمیر چندین بار می‌رسد که نشان می‌دهد پس از یک مدت زمان کوتاه، ایزوگام قابلیت اعتماد ندارد.

4. نصب سخت و زمان‌بر: نصب ایزوگام نیازمند شرایط خاصی است که نصب آن را محدود می‌کند. در برخی موارد مانند رطوبت زیاد، خیسی، سرما و نصب روی سطوح خاص، امکان نصب ایزوگام وجود ندارد. هرگونه نقص در مرحله نصب نیز باعث خسارات زیادی برای ساختمان می‌شود.

5. تجدیدناپذیری: استفاده از ایزوگام به خاطر استفاده از قیر به عنوان بخش اصلی آن، در واقع استفاده از منابع تجدیدناپذیر است. بنابراین، باید در نظر داشت که باید منابع جایگزینی را برای ایزوگام پیدا کنیم.

6. آلودگی محیط زیست: ساختار ایزوگام شامل مشتقات نفتی است که در فرآیند تولید و نصب آن آلودگی محیط زیست را ایجاد می‌کند.

7. نازک بودن: ایزوگام به ضخامت کمی که دارد، زیبایی ساختمان را کاهش می‌دهد. با این حال، ایزوگام‌هایی با طرح‌های مختلف در بازار وجود دارند که همراه با هزینه بالا و نیاز به نصاب حرفه‌ای است.

8. مقاومت نسبتاً کم: ایزوگام در برابر سرما و گرما، اشعه UV، مواد اسیدی و حرارت مقاومت نسبتاً کمی دارد.
۹. تاریخ انقضا محدود: ایزوگام به شرط قرار گرفتن در دمای زیر ۳۵ درجه و شرایط مناسب، حداکثر ۶ ماه تاریخ انقضا دارد و پس از آن کارایی خود را از دست می‌دهد.
۱۰. کیفیت: تشخیص ایزوگام های مرغوب یک فرایند تخصصی است و نمونه های تقلبی و کم کیفیت در بازار انتشار یافته است. روش هایی از قبیل:
-بکشید ایزوگام و نباید کش بیاورد.

-چند بار به پشت آن تا کنید و نباید شکسته شود.
-داخل فریزر قرار داده و بعداً بیرون آورده و ایزوگام را خم و راست کنید؛ نباید ترک ایجاد شود.
تمامی این روش ها برای تشخیص مرغوبیت ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اما یک نکته مهم این است:
-آیا ما قادر هستیم برندهای مختلف ایزوگام را با استفاده از این روش ها تست کنیم؟
-آیا این روش ها نیازمند وقت و صبر زیادی هستند؟
-آیا جایگزین مناسبی برای ایزوگام وجود دارد؟
تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین جایگزین برای ایزوگام را به شما معرفی کنیم.

مواد نانو رطوبتی نانو به عنوان جایگزین ایزوگام:

در دنیای امروز، با پیشرفت علم و تکنولوژی، عایق قیر پلیمری الاستیته می توانند جایگزینی مناسب برای ایزوگام های معمولی باشند.

روش عایق کاری با استفاده از مواد نانو:

برای انجام عملیات عایق کاری با استفاده از مواد نانو، نیازی به استفاده از نیروی حرارتی یا عملیات پیچیده و دشوار نیست. تنها نیاز است که سطح کار تمیز و خالی از هرگونه ذرات و آلودگی باشد.

نحوه عایق کاری با مواد نانو:

عایق بندی پشت بام:

برای انجام عملیات عایق بندی پشت بام، کافیست مواد نانو را با مقدار مورد نظر آب مخلوط کرده و با استفاده از قلم یا رول آن را روی سطح کار مورد نظر پخش کنید تا به طور کامل پر شود. سپس با استفاده از تور، مواد نانو را روی سطح کار فشار دهید و به مدت ۲۴ ساعت زمان دهید تا خشک شود. در نهایت، یک یا دو لایه اضافی مواد نانو را با استفاده از رول روی کل سطح کار بزنید.

عایق بندی سرویس بهداشتی: برای انجام عملیات عایق بندی سرویس بهداشتی، مواد نانو را با ملات سیمان مخلوط کنید و در زمان نصب کاشی ها از این ملات برای کاشی کاری استفاده کنید. علاوه بر این، می توان از بتن های آغشته به مواد نانو برای انجام عملیات آببندی اولیه سرویس بهداشتی استفاده کرد.

آببندی استخر با استفاده از مواد نانو: در روش آببندی استخر با استفاده از مواد نانو، مواد نانو را با ملات های مخصوصی که برای کف و دیواره های استخر استفاده می شود، مخلوط کنید و عملیات سیمان کاری را بر روی کل سطح استخر انجام دهید. در نهایت، می توانید با مخلوط کردن مواد نانو با رنگ دلخواه، ظاهر زیبایی به استخر داده و همچنین عملیات آببندی استخر را به صورت مناسب انجام دهید.

مزایای آببندی و عایق رطوبتی به روش نانو:

۱. دوام بالا: مواد نانو دارای دوام بالایی هستند و گارانتی حداقل ۱۰ سالی دارند. همچنین، مقاومت آنها بیش از ۳۰ سال است.

۲. صرفه اقتصادی: عایق بندی نانو ارزانتر از ایزوگام است و مقرون به صرفه تر است.

۳. مقاومت بالا: مواد نانو از اشعه UV، گرما، سرما، تنش های جوی، برف و باران، اسید و بازهای قوی، صدا و… مقاومت می کنند.

۴. قابل اجرا روی تمامی سطوح: عایق بندی نانو بر روی تمامی سطوح از جمله آسفالت، فلز، چوب و… قابل اجرا است.

۵. اجرای ساده: برای عایق بندی به روش نانو تنها به تجهیزات ساده ای نیاز است که می توان به عنوان مثال از قلمو، رل یا حتی پمپ استفاده کرد.

۶. قابلیت ترمیم روش های دیگر: با استفاده از مواد نانو می توان سطوحی که قبلاً به هر روشی از جمله روش های سنتی عایق بندی شده اند را ترمیم کرد.

۷. زیبایی: مواد نانو رنگ و جلا را به ساختمان ها، استخرها و سازه هایی که نیاز به آب بندی دارند می بخشند.

۸. تاریخ انقضا: مواد نانو بعد از تولید دارای تاریخ انقضا ۲ ساله هستند و نیاز به شرایط خاصی برای نگهداری ندارند.

۹. عدم ایجاد آلودگی محیط زیست.

تا اینجای مقاله، متوجه شدیم که از هر لحاظ، عایق بندی نانو بهترین جایگزین برای ایزوگام است. حال برای اثبات این موضوع، آن را با ایزوگام مقایسه می کنیم.

مقایسه کلی بین ایزوگام و عایق رطوبتی نانو:

– ایزوگام صرفه اقتصادی کمتری دارد، در حالی که عایق بندی نانو صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

– دوام ایزوگام حداکثر ۱۰ سال است، در حالی که عایق بندی نانو دارای دوام بالایی است و بیش از ۳۰ سال می تواند مقاومت کند.

– نصب و اجرای ایزوگام سخت است، در حالی که نصب و اجرای عایق رطوبتی نانو راحت تر است.

– ایزوگام زیبایی بنا را کم می کند، در حالی که عایق رطوبتی نانو باعث زیباتر شدن بنا می شود.

تفاوت های کلی بین ایزوگام و نانو :

ایزوگاممواد نانو
صرفه اقتصادی کمصرفه اقتصادی زیاد
دوام نهایتا ۱۰ سالدوام بالای ۳۰ سال
نصب و اجرای سختنصب و اجرای راحت
زیبایی بنا را کم می کندباعث زیباتر شدن بنا می شود
قابل اجرا روی تمام سطوح نیستقابل اجرا روی تمامی سطوح
تاریخ انقضا: ۶ ماهتاریخ انقضا: 5سال
ترمیم آن در بعضی مواقع امکان نداردامکان ترمیم نه تنهاخود بلکه آب بندی های دیگر را دارد
مقاومت کم در مقابل گرما،سرما و ….مقاومت بالا در مقابل گرما،سرما و ….

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *