مقالات نانو جهان

یک غشای ضد آب چقدر دوام می آورد؟

سیستم های عایق رطوبتی با کیفیت باید حداقل 10 سال عمر کنند. با این حال، این تا حد زیادی به نوع مواد عایق رطوبتی مورد استفاده و همچنین طرز کار پیمانکار عایق رطوبتی بستگی دارد .

آمار نشان داده است که عایق رطوبتی معیوب از جمله عیب های ساختمانی است. در واقع، آنها همچنین به طور مرتب به عنوان دلیل مطالبات بیمه در برابر خسارت ساختمان ذکر می شوند. این بدان معنی است که مهم است که از کیفیت سیستم ضد آب خود آگاه باشید.

در این مقاله، انواع سیستم ها و طرز کار شما را پوشش می دهیم تا از مدت زمان 10 سال یا بیشتر لذت ببرید.

سیستم های عایق رطوبتی چیست؟
قبل از اینکه به عوامل مختلفی بپردازیم که اثربخشی سیستم ضد آب ساختمان شما را تعیین می کنند، ابتدا باید بدانیم که عایق رطوبتی دقیقا چیست.

از نظر فنی، مواد ضد آب موادی هستند که اجازه عبور رطوبت از خود را نمی دهند. این آن را از “مقاوم در برابر آب” که فقط حرکت رطوبت را محدود می کند متفاوت می کند.

یک سیستم عایق رطوبتی برای مناطق مرطوب یا سطوح در معرض آب و هوای خانه شما اعمال می شود تا اطمینان حاصل شود که رطوبت به آن نفوذ نمی کند یا فرار نمی کند. این معمولا شامل حمام و سقف شما می شود.

چه چیزی عایق رطوبتی را در همه ساختمان ها ضروری می کند؟
همانطور که قبلا گفته شد، آب به عنوان مقصر اصلی در آسیب های ساختمان ذکر شده است. اما دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد؟ هنگامی که آب برای مدت طولانی شناسایی نشود، می تواند به روش های زیر به یک خطر تبدیل شود:

کپک و کپک به دلیل محیط بسیار مرطوب و تاریک که در اثر تجمع رطوبت در پشت دیوارهای ساختمان شما ایجاد می شود، شروع به رشد می کنند. هم کپک و هم کپک اسپورهایی را در هوا آزاد می کنند که می تواند سلامت افراد مجاور را به خطر بیندازد.
پوسیدگی تایمرهای ساختاری به دلیل کپک زدن و پوسیدگی. هنگامی که اجزای اصلی سازه مانند باربرها و تیرها در معرض خطر قرار می گیرند، یکپارچگی سازه ساختمان به خطر می افتد.
خوردگی لوله کشی به دلیل اکسید شدن فلزات خاص با آب منجر به زنگ زدگی لوله ها می شود. این به نوبه خود نشت آب را تسهیل می کند.
اگر آب به وسایل برقی، پریزهای برق یا سیم کشی شما برسد، ممکن است آتش سوزی برق ایجاد شود.
دیوار بالای سیم ها از آب آسیب دیده است
علاوه بر این، آب یک ماده بسیار متحرک است که می تواند به انواع فضاهای پشت دیوارهای شما برسد. آب که به عنوان رطوبت در حال افزایش شناخته می شود، می تواند در حالت های مختلف خود از طریق دیوارها، کف ها و سنگ تراشی از طریق عملکرد مویرگی عبور کند. به این ترتیب، حتی شکاف های عمودی رو به بالا مانع حرکت آب نمی شوند.

چگونه کار بر دوام سیستم ضد آب شما تأثیر می گذارد
بسته به منطقه، ممکن است تکنیک های ضد آب متفاوتی اعمال شود. به عنوان مثال، دوش حمام با درجه بالایی از رطوبت مواجه است در حالی که سقف باید بتواند در برابر بارندگی شدید مقاومت کند. تفاوت در موقعیت های نفوذ آب، تعمیم کار خوب را دشوار می کند.

با این وجود، عایق رطوبتی در همه این مناطق از چند اصل ساده پیروی می کند که باید رعایت شود.

برآمدگی ها و مفاصل ضعیف ترین نقاط هستند

اولاً، ضعیف ترین نقطه در همه این مناطق، برآمدگی ها یا محل برخورد سطوح افقی و عمودی است. در این نقاط، سطوح منفرد مواد شکسته می شوند که منجر به شکاف های طبیعی می شود. درزگیرها اغلب برای محافظت از این شکاف ها استفاده می شوند، اما در برابر نفوذ آب یا رطوبت آسیب پذیر هستند.

به این ترتیب، باید توجه بیشتری به مکان هایی مانند:

منطقه ای که دیوار و کف دوش شما به هم می رسند
برآمدگی هایی مانند دریچه هایی از سقف شما
قسمت هایی از سقف شما که لوله ها از آنجا وارد می شوند
آسیب آب به دیوارهای گوشه ای

طراحی پاییز و زهکشی خوب بسیار مهم هستند
ثانیاً، مهم نیست که مواد عایق رطوبتی شما چقدر قوی باشند، نمی توانند فشار سنگین آب را تحمل کنند. این امر باعث می شود طراحی پاییز برای موفقیت سیستم ضد آب شما حیاتی باشد.

طراحی پاییز به مسیرهایی اطلاق می شود که برای هدایت آب از سطوح و به سمت نقاط زهکشی طراحی شده اند. طراحی خوب پاییز به طور طبیعی آب را در امتداد مسیر تعیین شده با کمترین میزان خروج آب از آن هدایت می کند.

در جایی که کار ضعیف در طراحی پاییزی دخیل است، آب به طور موثری هدایت نمی شود. زمان و حجم اضافی که یک سطح با آب در تماس است می تواند در درازمدت منجر به به خطر افتادن آن شود.

همراه با طراحی پاییز خوب باید زهکشی موثر باشد. در نهایت، تا زمانی که آب تخلیه و خارج شود، سطوح شما همچنان تحت فشار قرار می گیرند. مهمتر از همه، شما باید زهکشی خود را عاری از زباله نگه دارید.

زهکشی های داخلی اغلب با مو، زباله یا ضایعات مواد غذایی بسته به زهکشی مورد نظر، خفه می شوند. در همین حال، زهکش های بیرونی روی سقف شما قربانی رایج برگ های ریخته شده یا تجمع رسوبات هستند.

کاربرد صحیح غشاهای ضد آب
غشاهای ضد آب یک راه حل حرفه ای برای جلوگیری از نشت یا نشت آب است. در حال حاضر، دو سیستم رایج غشاء استفاده می شود.

سیستم های غشایی ضد آب بر پایه ورق
اولین نوع غشاء به عنوان غشاهای ضد آب ورق شناخته می شود. همانطور که در نام آن مشخص است، این ورق ها از پیش ساخته شده اند تا ابعاد خاصی داشته باشند. پس از آن، آنها در رول هایی فروخته می شوند که می توانند به سرعت روی سطح مورد نظر مستقر شوند.

برای چسباندن چسب ورق به سطح و همچنین برای اتصال چندین ورق به یکدیگر، پیمانکاران متخصص عایق رطوبتی حرارت را روی ورق ها اعمال می کنند. این امر از ایجاد شکاف بین سطح و ورق و همچنین در بین ورق های مختلف مورد استفاده جلوگیری می کند.

هنگامی که به درستی اعمال شود، متخصصان عایق رطوبتی قادرند سطوح بزرگ را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بپوشانند. با این حال، این سیستم نسبتاً انعطاف ناپذیر است و به سختی می توان آن را در فضاهایی با شکل نامنظم اعمال کرد. علاوه بر این، برای پوشاندن فضاهایی که سطوح افقی و عمودی به هم می رسند، تلاش می کند.

سیستم های غشایی ضد آب بر پایه مایع
در طرف مقابل ترازو سیستم های غشایی ضد آب مبتنی بر مایع قرار دارد. این غشاها که به صورت مایع فروخته می شوند، از انعطاف پذیری بسیار بیشتری در کاربرد برخوردار هستند زیرا اندازه آنها محدود نیست.

برای استفاده از غشاهای ضد آب مایع، پیمانکاران از برس های غلتکی یا دستگاه های اسپری برای پوشش سطحی با آن استفاده می کنند. چالش در اینجا حفظ یک لایه نسبتاً یکنواخت از کاربرد غشایی است. به این ترتیب، تخصص، تجربه و تلاش بیشتری در کاربرد غشاهای مایع در مقایسه با غشاهای مبتنی بر ورق مورد نیاز است.

علاوه بر این، غشاهای مبتنی بر مایع زمان بسیار بیشتری را برای استفاده در مناطق بزرگ نیاز دارند. اما با مناسب بودن برای پوشاندن برآمدگی ها و مفاصل آن را جبران می کنند.

دریافت یک سیستم ضد آب بادوام
طرز کار خوب همراه با انتخاب های استراتژیک قوی نسبت به ترکیب مواد ضد آب، کلید یک سیستم ضد آب بادوام است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *